Heb je een beperkt budget voor jouw marketing? Of misschien zelfs helemaal geen budget dat je uit wilt of kunt geven? Wanhoop niet. Ook met een beperkt budget of zonder marketingbudget kun je klanten aantrekken en impact maken. Dit kost je alleen tijd en doorzettingsvermogen.

Nieuwsgierig hoe je dat dan aanpakt? Alles begint met een goede basis. En die basis voor je marketing bestaat wat mij betreft altijd uit drie elementen: klantinzichten, weten waar je voor staat en zichtbaar zijn. Online én offline.

Hoe ga je dan zonder marketingbudget klanten aantrekken?

Stap 1: Zonder marketingbudget klanten aantrekken start met een stevige basis

Als je een beperkt of misschien zelfs geen budget hebt, maar toch meer klanten wilt gaan aantrekken, dan wordt een stevige basis heel erg belangrijk. Die basis begint gewoon bij jouw organisatie. Dat wordt jouw startpunt. Heb jij je de profilering en branding van jouw organisatie scherp? Kun jij moeiteloos in 1 minuut uitleggen waar jouw organisatie voor staat, hoe jij je klant helpt én wat jouw meerwaarde daarin is? En dan op een manier dat potentiële klanten meteen aanhaken? Top! En brengen jouw collega’s, op hun eigen manier, ook dezelfde boodschap? Mooi. Het lijkt alsof je basis al staat als een huis. Maar ook dan kan het lonen om nog eens kritisch te kijken. Waar kan het sterker? Wat kun je nog scherper formuleren?

Moet je nog wel aan de basis werken? Denk dan na over vragen als:

  • Waar sta je voor?
  • Welke (kern)waarden zijn belangrijk binnen jouw organisatie? Hiervoor kun je gebruik maken van mijn stappenplan.
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • En welke thema’s passen bij die boodschap?
  • Welke kanalen en uitingen passen bij deze boodschap?
  • Waarin ben jij anders dan collega-bedrijven?
  • Wat beloof jij jouw klanten? Wat is er voor hen veranderd nadat ze met jou samen hebben gewerkt?

De antwoorden op deze vragen vormen de leidraad voor je marketing en communicatie. Alles wat je doet, moet passen binnen de kaders die hierboven zijn geschetst. Door steeds op dezelfde manier, via dezelfde kanalen en met thema’s binnen dezelfde boodschap te communiceren, gaat de kracht van herhaling voor je werken. Mensen gaan zich een beeld van je vormen. Als je dat beeld overal steeds weer te bevestigt, of het nu tijdens een netwerkborrel of in een Youtube video is, blijft het op een gegeven moment hangen.

Stap 2: Zonder marketingbudget klanten aantrekken draait om klantinzichten

En nee, niet door middel van geld. Natuurlijk, dit kun je uitbesteden en het zal de kwaliteit van de inzichten zeker ten goede komen. Maar je kunt ook zelf al een start maken door in gesprek te gaan met jouw klanten. Als je nu eens elke dag of elke week met tenminste één klant in gesprek gaat en hem de bijvoorbeeld volgende vragen stelt:

  • Waarom heb je voor ons gekozen?
  • Wat vind je van onze dienstverlening tot nu toe?
  • Wat zou je anders doen als je in mijn schoenen stond?

Dit gaat je gegarandeerd mooie inzichten opleveren, die je gaan helpen om meer klanten aan te trekken met je marketing & communicatie. Maar het gaat verder dan dat. Door deze gesprekken krijg je inzicht in hoe je bestaande dienstverlening kunt verbeteren of nieuwe diensten kunt ontwikkelen.

De meeste klanten vinden het sowieso al heel erg fijn als je interesse in hen toont. Als je om hun mening vraagt en hier (zonder het uit te willen leggen of goed te willen praten) op kunt reageren. Naast dat het jou enorm veel inzichten oplevert, geeft het je klanten het gevoel dat je hen belangrijk vindt. En zeg nou zelf, wie wil er niet belangrijk worden gevonden?

Als je elke week een paar klanten deze vragen stelt, dan krijg je snel genoeg door op welke punten het goed gaat én waar klanten op afhaken. Van dat eerste ga je natuurlijk veel meer doen. En voor de afhaakmomenten ga je op zoek naar verbeteringen of alternatieven.

Door dit consequent toe te passen ga je op den duur steeds makkelijker klanten aantrekken en fans maken van je bestaande klanten. En bestaande klanten die fan van je zijn, gaan jou weer nieuwe klanten opleveren. Zij worden uiteindelijk jouw beste marketingkanaal.

Stap 3: Zonder marketingbudget klanten aantrekken wordt moeilijk als je niet zichtbaar bent 

Al heb je nog zo’n mooie dienst, waarmee je jouw klanten waanzinnig goed zou kunnen helpen. Als jij niet zichtbaar bent, weet niemand van deze fantastische mogelijkheid die jij biedt. Dat wil je je klanten toch niet aandoen?

Dus produceer content en ben zichtbaar. Blogs, vlogs, podcasts, posts; het maakt niet uit wat je doet, als het maar past bij jou en je klant. Als je de eerste twee stappen goed hebt doorlopen, dan heb je de uitgangspunten. Je weet wat past bij jouw organisatie, bij jouw boodschap. Én je kent je klanten. Je weet waar ze op aanhaken én op afhaken. Gebruik de inzichten uit je gesprekken met je klanten bijvoorbeeld eens als input voor een blog of post op social media.

Laat je, als je gaat starten, niet tegenhouden door perfectionisme! Het hoeft ook niet gelikt te zijn, zeker niet in het begin. Dan wil je vooral vlieguren maken. Met die vlieguren kweek je een eigen stijl, vind of verfijn je jouw boodschap én leer je wat aanslaat bij je klanten. Maar je leert ook wat juist niet werkt. Een belangrijk onderdeel van het proces, omdat je zoekt naar de verbinding met je klanten. En dan moet je ook weten waar ze op aanhaken en waarmee je ze niet triggert. Zo ga je vanzelf je content verbeteren en meer klanten aantrekken.

Uiteindelijk ga je jezelf zo als expert neerzetten. En je gaat klanten die passen bij jouw bedrijf én jouw boodschap aantrekken. Deze klanten hoef je niet meer enorm te overtuigen om voor jou te kiezen. Ze zijn al aangehaakt op jouw boodschap. Ze hebben al vertrouwen in jouw stijl, ideeën en kunnen. Dit werkt zoveel beter dan geld uitgeven aan advertenties, waarna nog steeds niemand weet wat jij nu eigenlijk doet én hoe jij hen verder kunt helpen.

Dus, schouders eronder en gaan. Natuurlijk is dat in het begin eng. Dat vond ik ook. Dus ik snap je helemaal. Maar als je niet zichtbaar bent, weet niemand dat jouw organisatie bestaat. Dat jullie een oplossing hebben die misschien wel 10 keer sneller, beter of mooier is, dan wanneer ze het zelf of door iemand anders laten doen.

 

De essentie als je zonder marketingbudget klanten wilt aantrekken? 

Wellicht heb je het al tussen de regels door gelezen. De rode draad voor een succesvolle marketing die je géén geld kost, maar je wel klanten oplevert? Dat is uithoudingsvermogen en consistentie. Alleen als je steeds weer opnieuw zichtbaar bent, steeds weer jouw boodschap herhaalt én zorgt dat je vooral datgene doet waar jouw klant op aanhaakt, dan ga je moeiteloos klanten aantrekken en uiteindelijk tot ambassadeur van jouw organisatie maken.

Hoi. Ik ben Danielle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

5 veel gemaakte fouten bij het bepalen van je kernwaarden

Je kernwaarden. Als ze écht kloppen vormen ze een waardevol kompas bij de verschillende keuzes die je met jouw bedrijf moet maken. Of het nu gaat om een uitbreiding van je dienstverlening, het schrijven van een nieuw blog, het maken van een advertentie of het aannemen...

Lees meer

Potentiële klanten haken af op jouw boodschap. Geluksvogel!

Ja, je leest het goed. Jouw potentiële klanten haken af op jouw boodschap en dan heb je geluk? Klinkt niet zo logisch. Toch is het zo. Tenminste, als je een échte boodschap hebt. Als jouw boodschap heel duidelijk en onderscheidend is. Als ze afhaken op het duidelijke...

Lees meer