fbpx

Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens anders nooit meer een voet over de drempel. Ik spreek ondernemers over hun klantervaring en de lessen die ze daaruit hebben geleerd. Deze keer de ervaring leert van Erwin Wils. 

Vertel eens iets over jezelf. Wie ben je en wat doe je? 

Ik ben Erwin Wils. Sinds vier jaar ben ik ondernemer. Daarvoor hield ik me met name bezig met procesoptimalisatie, maar ik miste hierin de essentiële menselijke factor. Dat bracht mij op het pad van hypnotherapie. Na het volgen van een training voelde ik al snel dat ik hierin verder wilde. In de anderhalf jaar die daarop volgde, heb ik mijn cliënten succesvol geholpen om van bijvoorbeeld roken, overgewicht of emotionele blokkades af te komen.

De hypnotherapie bleek zó succesvol dat veel problemen na gemiddeld drie sessies op waren gelost. En dan heb je dus continue nieuwe klanten nodig voor je praktijk. Ook vond ik het jammer dat ik alleen met problemen aan de slag kon. Veel liever zou ik mensen in hun kracht zetten, talenten versterken en helpen bij het opbouwen van zelfvertrouwen.

Daarom besloot ik om de nadruk in mijn bedrijf op coaching te leggen. Dat doe ik nu 3,5 jaar en sinds halverwege dit jaar richt ik me vooral op ondernemers die zichzelf met recht een expert kunnen noemen, maar waar het ondernemerschap nog onderbelicht is. Ik maak dus ondernemers van experts.

powermind.coach | LinkedIn Erwin Wils  | Facebook Powermind coach 

Welke problemen los jij op voor jouw klanten?

Mijn klanten komen bij mij, omdat ze de volgende stap willen maken in hun bedrijf, maar nog niet goed weten hóe ze dat dan moeten doen. Veel experts werken bijvoorbeeld nog op basis van uurtje-factuurtje en denken dus dat opschalen gepaard gaat met meer uren. Of ze hebben moeite met loslaten van bepaalde taken en delegeren als het bedrijf groeit.

Mijn focus ligt daarbij op bij mindset, ook vanwege mijn achtergrond in de hypnotherapie. Ik help mijn klanten om commerciëler te denken. Ik leer hen om niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit de klant, te denken. Ik breng hun onderbewustzijn in lijn met het bewustzijn, zodat ze weten welke kant ze op willen. Daarbij houd ik ze vaak een spiegel voor, zodat ze weten wat hun sterktes en aandachtsgebieden zijn.

Welke klantervaring heeft jou aan het denken gezet over je eigen business?

Als startende ondernemer ben je, zeker in het begin, erg aan het zoeken naar jouw weg. Naar hoe je alles aan moet pakken, er bestaat nu eenmaal geen ondernemersopleiding. Dan kun je dus wel eens overweldigd raken door de mensen die het al gemaakt hebben. Of door de mensen die dat in elk geval op Social Media verkondigen. Zij verkondigen hun manier vaak als “de waarheid”. Als je het op deze manier doet, dan moet je wel succesvol worden. “Kijk maar naar mij. Ik heb het zo gedaan en verdien nu 25.000 euro per maand.” In het begin ben ik bij een aantal van dat soort mensen geweest. Maar vaak bleek het niet zo te werken. Of in elk geval, niet voor mij.

Want als jij een keer een meevaller heb gehad, wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen werkt. Zo deed ik mee aan het online programma “one post a day”, een membership via Facebook. Zij claimden dat je, met een investering van vijf dollar per dag én een half uurtje van jouw tijd, veel traffic naar jouw website én een mooi passief inkomen kon genereren. 

Welke (positieve of negatieve) gevoelens riep dat op?

Het programma slokte veel van mijn aandacht, tijd en energie op. En het versnipperde vooral mijn focus. Erg frustrerend dus en het leverde vooral in het begin weinig op. Uiteindelijk merkte ik dat ik het alleen voor het geld deed. De opzet, het kanaal, de manier van werken, het paste niet bij mij. Ik heb het dus welgeteld één maand vol gehouden.  

Wat is de les die je uit deze klantervaring hebt getrokken?

Als je gaat doen wat anderen doen, wil dat helemaal niet zeggen dat je dan ook hetzelfde succes hebt. Als het voor hen werkt, dan wil dat niet zeggen dat het voor jou werkt. Zij zijn uniek, ieder mens is uniek. Je moet dus altijd goed kijken naar wat bij jou past. Anders worden het trucjes. En die werken misschien soms wel, maar kosten vaak ook veel tijd en energie.

Welke tip zou je andere ondernemers hierover mee willen geven?

Kijk niet alleen naar alle gouden bergen die overal beloofd worden, dat werkt voor hen. Maar werkt het ook voor jou? Richt je vooral eens op de systemen die erachter zitten. Wat kun je daarvan leren? Wat daarvan past dat bij jou? Is dat iets dat jij jezelf elke dag weer ziet doen?

Nee, dan vooral niet daarop instappen. Kijk dan naar andere slimme dingen die verstopt zitten in het systeem en hoe jij die, misschien wel op een andere manier, voor je eigen business in kunt gaan zetten.

Daniëlle’s tips voor een betere klantervaring 

Wat een mooie les van Erwin. Vooral voor startende ondernemers. Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel dingen die je nog niet weet. En dus ga je om je heen kijken en stuit je vanzelf een keer op al die gouden bergen die beloofd worden. Op die ogenschijnlijk mooie mogelijkheden. Maar wat voor een ander werkt, dat hoeft niet voor jou te werken.

Maar hoe kom je dan bij de dingen uit die wel voor jou en jouw bedrijf gaan werken? Hoe pik je uit al die honderden mogelijkheden dat wat bij jouw bedrijf past? Daarvoor moet je terug naar de basis. Moet je weten waar jij en jouw bedrijf voor staan. Op welke manier wil je werken? En, welke boodschap wil je uitdragen? Wie zijn jouw klanten? En welk probleem van hen ga jij oplossen? Welk verlangen kun jij voor hen invullen?  

Als je die basis in kaart hebt, dan kun je makkelijker keuzes maken. En zie je gouden bergen voor wat ze zijn. Systemen die goed weken voor een ander, maar soms wel of soms niet bij jou passen. Dit zorgt voor meer focus en minder twijfel in je bedrijf.

 

Hoi. Ik ben Danielle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie voor een betere klantervaring? Lees dan ook één van de andere blogs. 

Aan de slag: maak een persona

Je bent er helemaal klaar mee. Het lijkt alsof je de klik met je klanten maar niet kunt maken. Het lijkt of datgene dat jij de wereld in slingert niet bij hen landt, dat ze niet getriggerd worden om contact met je op te nemen. Jouw posts. blogs en video's lijken hen...

Lees meer

De ervaring leert: Edwin den Heijer

Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...

Lees meer

Vijf valkuilen bij het in kaart brengen van de klantreis

Hoef ik je niet meer te overtuigen dat het je tijd en moeite echt waard is? En wil je echt aan de slag met (zelf) in kaart brengen van de customer journey? Mooi! Maar pas op, als je aan de slag gaat, wil je natuurlijk wel dat jouw tijd, energie en middelen goed...

Lees meer
ebook_ enthousiaste klanten _ Klantenlab

Gratis e-book: 5 manieren om je klanten enthousiast te maken.

Zodat zij jouw beste marketing-en verkoopkanaal worden. 

Het ebook is onderweg naar jouw mailbox! Check ook even je spambox als je hem niet ziet.