Je moet je nooit op meer dan één doelgroep richten, maar gewoon bij één doelgroep houden. Dit heb je vast wel vaker gehoord. En het is ook een goed advies. Het levert je meer focus, een gerichte besteding van je kostbare tijd en budgetten én duidelijke communicatie op. Zo wordt het makkelijker om een merk neer te zetten waar klanten op aanhaken.

Maar dit werkt niet voor iedereen. Misschien heb je wel meerdere diensten voor verschillende doelgroepen óf kun en wil je gewoonweg verschillende doelgroepen helpen. Dat kan nog steeds, hoor. Het kost dan alleen net iets meer tijd, energie en middelen. En het ontwikkelen van een doordachte en sterke basis is dan essentieel.

De do´s als je je op meerdere doelgroepen wilt richten

Het begint dus allemaal bij de basis. Mist deze? Dan ga je, vooral als je je op meer dan één doelgroep wilt richten, al snel de dwalen. Dan lukt het niet meer om een duidelijk geluid en verhaal naar buiten te brengen en zullen potentiele klanten zich niet in je herkennen.

Do 1. Onderzoek de problemen, verlangens en taken

Interview van elke doelgroep en bijbehorende persona tenminste vijf verschillende contactpersonen. Houd in je achterhoofd dat beslissingen altijd door mensen worden genomen, nooit door bedrijven of afdelingen. Daarom is het belangrijk om niet alleen je branche scherp te hebben, maar binnen deze doelgroep ook de persona’s. Als jij je richt op bouwbedrijven, maakt het voor je aanbod en communicatie heel veel verschil of jij je richt op de werkvoorbereider, die de hele dag achter zijn bureau zit, of de uitvoerder die echt met de poten in de klei staat. Zij hebben allebei andere problemen, wensen en taken. Ze voelen zich ook allebei door andere dingen aangetrokken. Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep en bijbehorende persona’s? Binnenkort volgt hierover ook een blog. 

Do 2. Zoek de raakvlakken binnen de verschillende doelgroepen

Als je de interviews hebt afgerond en geanalyseerd breng je in kaart waar de overlap tussen je verschillende doelgroepen zit. Hebben ze overeenkomsten in taken, verlangens en pijnpunten? En kijk ook naar de woorden die ze zelf gebruiken als je met ze praat. Is dat formeel, of juist informeel. Gebruiken ze veel vakjargon, of juist helemaal niet. Zie je veel overeenkomsten binnen je doelgroepen? Mooi. Dan heb je geluk en hoef je geen extra stappen te nemen bij het inrichten van bijvoorbeeld je website. De thema’s die naar boven zijn gekomen kun je centraal stellen in de communicatie op je website. De accenten die leg je in het specifieke aanbod, in de specifieke brochure of op de specifieke pagina die bij de doelgroep of de dienst hoort.

Do 3. Keuzes maken als de verschillende doelgroepen weinig overeenkomsten hebben

Als je verschillende doelgroepen maar weinig raakvlakken hebben, dan wordt het complexer. Je moet dan keuzes gaan maken.

Kies één doelgroep waar je je actief op richt in je centrale communicatie.

Dit wordt dan je hoofddoelgroep. Bij het creëren van content die voor de hele organisatie in wordt gezet, houd je hen in gedachten. Dit helpt bij het brengen van een duidelijke en herkenbare boodschap. Kies je niet, dan ontstaat het gevaar dat je uiteindelijk een half verhaal brengt. Dat je geen statements maakt én dat niemand zich gaat herkennen. Uiteraard kun je dieper in je website, op pagina’s die specifiek op die doelgroep zijn gericht wél de andere doelgroepen aanspreken. Net als op social media of in specifieke brochures.

Communiceer met verschillende doelgroepen via verschillende kanalen.

Naast je centrale website uit stap 1 kun je ook ervoor kiezen om voor andere doelgroepen een andere website of landingspage te creëren. Vanuit verschillende social mediakanalen kun je dan steeds naar een andere landingspage verwijzen. Mocht jij een dienst hebben die je bijvoorbeeld aan zowel zzp´ers als grotere organisaties verkoopt, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een centrale website die zich richt op de grotere organisaties. Vanuit oa. LinkedIn kun je dan hier naar verwijzen. De zzp´er kun je op haar beurt weer bereiken via Instagram, vanuit waar je met een link naar een speciaal voor hen opgezette landingspage verwijst. Zo kunnen deze twee doelgroepen, die qua verlangens en problemen soms wel ver uit elkaar liggen, toch beide aanspreken.

Het is dus zeker mogelijk om je op verschillende doelgroepen te richten, maar…

Let op dat je altijd voor één communicatiestijl kiest in je centrale uitingen. Dus gebruik geen je, jullie en u door elkaar. En mix een zakelijke toon niet teveel met een informele toon. Uiteindelijk herkent niemand zich dan meer in jouw merk en boodschap.

En zorg voor een goede basis, voldoende tijd en middelen en een duidelijk onderscheidende boodschap waar je klant op aanhaakt. En houd hier consequent aan vast.

Hoi Ik ben Danielle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

4 redenen om een buyer persona op te stellen

Je hebt al zo weinig tijd en moet scherpe keuzes maken in wat je wel en niet doet. Dus waarom zou je dan toch tijd moeten steken in het onderzoeken van je doelgroep en het opstellen van één of meerdere buyer persona’s.Laat mij je overtuigen. Ik geef je vier redenen om...

Lees meer