Bepaal je kernwaarden. Je hoort het vast vaker voorbij komen. En ook ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Maar weet je eigenlijk ook waarom je dit moet doen? En de volgende stap, hoe je dit moet doen? Niet? Lees dan vooral verder.


Kernwaarden bepalen? Nou, dat is zeker zinvol.

De kernwaarden zijn als het ware de pijlers onder de marketing en communicatie van je bedrijf. Ze helpen je bij het maken van keuzes en bieden haakjes om je verhaal aan op te hangen. Of het nu gaat om woord of beeld. Of juist om het uitbreiden of snijden in je dienstverlening. Als je kernwaarden kloppen zijn ze jouw kompas. Als het past bij je kernwaarden, past het bij je bedrijf.

Je kernwaarden geven je houvast. Niet alleen als je ze net op hebt gesteld, maar juist ook als je ze al een tijdje geleden vast hebt gesteld. Ze bieden je houvast als je na een bepaalde tijd blind bent geworden voor je eigen organisatie. Als je je teveel hebt laten leiden door wat er om je heen gebeurt. Als je ongemerkt mee hebt bewogen met de markt. Als je op werd geslokt door de waan van de dag. Als je opeens het gevoel hebt dat wat je doet en zegt geen samenhangend verhaal meer vormt. Als je twijfels over de toegevoegde waarde van die nieuwe dienst. Ga dan eens terug naar je kernwaarden en bekijk je bedrijf weer vanuit die woorden.

Het formuleren van je kernwaarden is niet alleen verstandig bij de start van je bedrijf. Neem ze eens in de 3 tot 5 jaar onder de loep. Passen ze nog bij je? Of heb je je dusdanig ontwikkeld dat je deze woorden achter je hebt gelaten?

 

Aan de slag met het bepalen van je kernwaarden?

Weet je niet waar je moet beginnen bij het bepalen van je kernwaarden? Niet gevreesd. Ik heb een stappenplan voor je gemaakt. Als je dit stappenplan volgt heb jij aan het einde ook kernwaarden die je kunt gebruiken als kompas voor jouw organisatie. Download hier het stappenplan voor het bepalen van je kernwaarden

 

Valkuilen bij het bepalen van je kernwaarden

Natuurlijk zijn er bij het opstellen van je kernwaarden een aantal valkuilen:

  • Je hebt alleen maar naar anderen geluisterd en je onderbuik gevoel genegeerd. Je kernwaarden vertegenwoordigen niet 100% de essentie van jou en jouw bedrijf.
  • Je kernwaarden lijken teveel op elkaar. Voeg ze alsnog samen, al dan niet door er een ander woord voor te gebruiken dat beide woorden omvat.
  • Je hebt voor kernwaarden met een negatieve lading gekozen.
  • Je hebt gekozen voor kernwaarden die te algemeen zijn, die niet specifiek iets over jou zeggen.
  • Je bent te bescheiden geweest bij het bepalen van je kernwaarden.

Maak ze zichtbaar voor jezelf. Elke dag

Ben je tevreden met je kernwaarden? Zorg dan dat je ze zichtbaar maakt in de organisatie en alle medewerkers ze regelmatig voorbij zien komen. Zo komen ze vanzelf in je systeem. Laat ze bijvoorbeeld mooi vormgeven en geef ze een prominente plaats op je (werk)plek. Zet ze op de screensaver van je computer of telefoon. Of laat ze op een koffiemok printen die je uitdeelt. Dan weet je zeker dat je ze niet uit het oog verliest. 

Is het gelukt?

Laat je me dan weten wat jouw kernwaarden zijn? Ik ben heel benieuwd of ik jouw organisatie er in herken. Je mag ze me mailen op danielle@endaan.nl.

Hoi Ik ben Danielle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet vanuit harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

5 veel gemaakte fouten bij het bepalen van je kernwaarden

Je kernwaarden. Als ze écht kloppen vormen ze een waardevol kompas bij de verschillende keuzes die je met jouw bedrijf moet maken. Of het nu gaat om een uitbreiding van je dienstverlening, het schrijven van een nieuw blog, het maken van een advertentie of het aannemen...

Lees meer

Potentiële klanten haken af op jouw boodschap. Geluksvogel!

Ja, je leest het goed. Jouw potentiële klanten haken af op jouw boodschap en dan heb je geluk? Klinkt niet zo logisch. Toch is het zo. Tenminste, als je een échte boodschap hebt. Als jouw boodschap heel duidelijk en onderscheidend is. Als ze afhaken op het duidelijke...

Lees meer