Daar sta je dan. In een megagroot waterpark in Italië. Aan beide zijden staat een stuiterende jongen. De zon brandt op je lijf en je sleurt een paar grote zwembanden mee. Het vooruitzicht van het verkoelende water lonkt. Alleen hoe kom je nu bij de juiste ingang van die glijbaan? Er was niets of niemand om ons de weg te wijzen. 

Onduidelijkheid zorgt voor frustratie

Dit was wat er afgelopen in juli bij mij gebeurde. Dit waterpark had ervoor gekozen om het ophalen van de megagrote zwembanden en het vertrekpunt van de waterattractie op twee uiterste plekken in het waterpark te plaatsen. En dat zorgde voor chaos. Zoekende en gefrustreerde ouders behangen met grote zwembanden die met overenthousiaste, stuiterende kinderen door het park dolen op zoek naar de ingang van de juiste glijbaan.

In een park dat fantastisch was verzorgd en aangekleed, was dit echt een gemiste kans. Want hoe simpel was dit op te lossen. Een spoor van markeringen van A naar B op de grond was al voldoende geweest. En had de beleving nóg verder verbeterd.

Hoe wijs jij je klanten de weg?

Elke ondernemer moet zijn klant bij de hand nemen en de weg wijzen, zodat jouw klant met zo min mogelijk moeite zijn of gewenste doel kan bereiken. Of het nu gaat om het parkeren bij jouw pand of het vinden van de gewenste informatie op je website. Aan jou de taak om letterlijk in de voetsporen van je klant te kruipen en hen te helpen bij hun taak van dat moment.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

Ben je goed vindbaar via bijvoorbeeld Google?

Zorg je dat je zichtbaar bent op Social Media?

Weten je klanten waar ze terecht kunnen met een vraag, opmerking of klacht?

Heeft je klant een vast contactpersoon? Maar weten ze ook bij wie ze moeten zijn als deze onverhoopt langere tijd niet bereikbaar is?

Kloppen de verwijzingen vanuit je Social Media kanalen naar je website?

Zijn je contactgegevens in één oogopslag te vinden op de website?

Kan je klant alles op je website bereiken binnen een paar kliks?

Heb je een logisch menu op je website? 

Is je pand goed te vinden? Is in het voorbij rijden zichtbaar dat jij daar zit?

Zien jouw klanten meteen wáár je klanten mogen parkeren?

Snapt je klant hoe jouw dienst werkt? En wat er van hem of haar verwacht wordt tijdens het proces?

Weet je potentiële klant welke stappen hij moet zetten om bijvoorbeeld een brochure of kennismakingsgesprek aan te vragen?

Zijn je offertes duidelijk voor je klanten?

 

Wijs je klant de weg. Maar pas op voor je blinde vlekken

Wijs jij je klanten de weg? Denk dan na over de manier waarop jij je dat doet. Pas op voor je eigen blinde vlekken. Voor jou is het logisch dat de parkeerplaats aan de achterzijde via dat smalle weggetje te bereiken is. Daar hoef je toch geen parkeerbord met richting aanduiding voor te plaatsen. En dat je steeds opnieuw moet uitleggen hoe het proces van je dienstverlening eruit ziet? Tja, dat zal er dan wel bij horen. Of toch niet? Voor jou is duidelijk wat de klant moet aanleveren, wat ze zelf moeten doen om het meeste uit de dienst te halen. Maar je klant snapt het jargon niet, of heeft iets over het hoofd gezien. Moet je ze hier net iets meer bij begeleiden?

Zou je het anders kunnen communiceren aan je klanten? Zodat je minder vragen krijgt en de onduidelijkheden, en bijbehorende onzekerheid bij je klanten, weg neemt.

 

Eind goed, al goed

En met die zwembanden is het uiteindelijk goed gekomen. Na twee keer vragen en uiteindelijk een ander gezin met zwembanden volgen, hebben we de ingang gevonden. We hebben genoten van een heerlijke dag vol waterpret. En al die andere ouders die later stonden te stoeien met die zwembanden? Die hebben we met een glimlach de juiste richting gewezen, zodat ook zij weer verder konden met plezier maken.

Hoi Ik ben Danielle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

4 redenen om een buyer persona op te stellen

Je hebt al zo weinig tijd en moet scherpe keuzes maken in wat je wel en niet doet. Dus waarom zou je dan toch tijd moeten steken in het onderzoeken van je doelgroep en het opstellen van één of meerdere buyer persona’s.Laat mij je overtuigen. Ik geef je vier redenen om...

Lees meer

De ervaring leert | Loes Arentsen over haar klantervaring

Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...

Lees meer