Ja, je leest het goed. Jouw potentiële klanten haken af op jouw boodschap en dan heb je geluk? Klinkt niet zo logisch. Toch is het zo. Tenminste, als je een échte boodschap hebt. Als jouw boodschap heel duidelijk en onderscheidend is. Als ze afhaken op het duidelijke beeld dat ze van jou hebben gekregen. Als die boodschap écht voor jou staat, écht bij jouw organisatie past en consequent wordt gebracht, dan werkt het namelijk als een soort filter. Een filter die zorgt dat de juiste klanten bij jou terecht komen. Klanten die behoefte hebben aan jouw dienst, aan jouw oplossing voor hun probleem.

Spannend?

Natuurlijk is het enorm eng om stelling te nemen. Om een duidelijke mening te ventileren die soms afwijkt van het gebruikelijke. Want dan krijg je natuurlijk weer mensen die daar wat van vinden. Die daarop reageren op Social Media. En we weten allemaal dat dat niet altijd even subtiel gaat. Het lijkt wel of bepaalde fatsoensnormen dan niet meer bestaan. Maar weet je, dat zegt meer over de ander dan over jou. Over jou zegt het hoogstens dat jij niet de juiste dienstverlener bent voor deze klant. Dat deze klant er een andere gedachte op na houdt. Maar het zegt vooral dat dit niet jouw ideale klant is. En die kun je er beter bij de poort al uit hebben gefilterd. Toch?

 

Potentiële klanten haken af: jouw voordeel op Social Media

Als je heel duidelijk maakt waar jij voor staat, welke waarde jij je volgers levert, zorgt dit voor volgers en relaties die écht bij je passen. Vooral als je dit met grote regelmaat doet en je een consequente boodschap uitdraagt. Zo krijgt op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Instagram in eerste instantie maar een klein deel van je volgers je post te zien. Als dit dan net de verkeerde volgers zijn, is dat enorm zonde. Je post wordt door hen minder geliket en gedeeld. Ook krijg je minder reacties. Het bereik van je posts is dus minder groot als jij onder jouw volgers veel neppers, ongeïnteresseerden of mensen die niet écht jouw doelgroep zijn, hebt zitten. 

Of ze nu afhaken omdat ze het niet met je eens zijn, of omdat ze er geen behoefte aan hebben. Het maakt niet uit. Maar vooral, het is oké. Het biedt jou de kans om meer in beeld te komen bij je échte doelgroep. Bij je potentiële fans. Daarmee verbetert je interactie op dat social media kanaal en dus je zichtbaarheid.

 

Potentiële klanten haken af: jouw voordeel tijdens acquisitie

 

Als jij op Social media, op je website, in je brochures een hele scherpe en onderscheidende boodschap weet neer te zetten, dan maakt dit het verkooptraject eenvoudiger. Ook hier werkt dit weer als een filter. Je trekt meer potentiële klanten aan die bij jouw visie passen. Die bij jouw dienst passen. Die je tijdens verkoopgesprekken al minder hoeft te overtuigen, omdat ze weten waar jij voor staat. Omdat ze weten wat ze bij jou kunnen verwachten en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. 

En, ja. Het kan betekenen dat je leads misloopt die je anders wel had gehad. Potentiële klanten die afhaken op jouw boodschap en de manier waarop jij jouw dienst invult. Maar ja, anders had jij veel tijd en energie in deze leads had gestoken. Had je veel moeite gedaan om hen binnen te halen. Grote kans, dat ze dan later in het proces alsnog af waren gehaakt. En in het ergste geval waren ze wel klant geworden. En waren ze er pas tijdens het traject, tijdens jullie samenwerking, achter gekomen dat hetgeen jij levert eigenlijk niet aansluit op hetgeen zij nodig hebben. Met als gevolg een ontevreden klant.

Had je die kostbare tijd, die je nu besteedt aan verkoopgesprekken waar steeds niets uit komt, niet beter kunnen besteden aan het aantrekken van klanten die wel bij je passen? Zodat de gesprekken die je voert, veel vaker tot een JA leiden.

 

Potentiële klanten haken af: jouw voordeel tijdens de samenwerking

Ook tijdens je werkzaamheden heeft een heel groot voordeel als de klanten die niet bij je passen al zijn afgehaakt. Samenwerken met klanten die er een totaal andere visie op na houden óf die een andere verwachting hebben van jou of je dienst, zorgt vaak voor twee dingen: wederzijdse frustratie en een ontevreden klant. Daar zit je vast niet op te wachten.

 

Geen kwantiteit, maar kwaliteit

Ga jij ook voor een kleinere schare échte fans? Die helemaal enthousiast zijn over jouw organisatie, die niet kunnen wachten om met je samen te werken? Van die klanten die overal jouw naam noemen? Begin dan met het ontwikkelen van een scherpe boodschap. Een boodschap waar klanten op aan kunnen haken. Of op af kunnen knappen.

Hoi. Ik ben Daniëlle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

5 veel gemaakte fouten bij het bepalen van je kernwaarden

Je kernwaarden. Als ze écht kloppen vormen ze een waardevol kompas bij de verschillende keuzes die je met jouw bedrijf moet maken. Of het nu gaat om een uitbreiding van je dienstverlening, het schrijven van een nieuw blog, het maken van een advertentie of het aannemen...

Lees meer