Jij wilt toch ook geen grijze muis zijn? Zo eentje die opgaat in de menigte? Die je een uur na een gesprek op een netwerkborrel alweer bent vergeten? Gewoon omdat de boodschap, het verhaal, het beeld niet blijven hangen. Of zo’n social media kanaal dat lijkt op alle andere? Waar je na 1 post te hebben gelezen, niet getriggerd wordt om verder te lezen, om meer over die organisatie te weten te komen. Dat kan anders. Ook jij kunt moeiteloos klanten aantrekken als jij jouw eigen geluid hebt. 

De kracht van een eigen geluid

Moeiteloos klanten aantrekken wordt een stuk makkelijker als je een herkenbaar en onderscheidend eigen geluid hebt. Als je niet teveel lijkt op al die andere accountants, advocaten, architecten of adviseurs die er zijn. Als je je keer op keer onderscheidt met een boodschap die prikkelt, die aanzet tot nadenken, die zorgt dat je er meer over wilt weten.

 

De roze olifant

Dan kun je beter die roze olifant zijn. Of pimpelpaars met witte stippen. Mag ook. Als je maar opvalt. Als je mensen maar nieuwsgierig weet te maken en te prikkelen. En herkenbaar bent in de massa. Dan ga je nieuwe klanten naar je toe trekken en aan je binden. Klanten die bij jouw organisatie passen. Natuurlijk gaan er ook potentiële klanten afhaken. Maar is dat erg? Nee, helemaal niet. Dat waren dan sowieso klanten die niet zo goed bij jou pasten. En zeg nu zelf, dat zijn waarschijnlijk niet de klanten waar jij het prettigst mee samen werkt.

 

Trek klanten aan met jouw eigen geluid. Wat heb je nodig? 

Die roze olifant dus. Wat heb je nodig om dat te kunnen worden? Om een herkenbaar en onderscheidend verhaal naar buiten te brengen waar potentiele klanten keer op keer op aanhaken. Dat verhaal dat jouw klanten ook weer aan hun relaties kunnen vertellen. En waarmee ze jou dus makkelijker kunnen promoten.

Om dat te bereiken moet je drie dingen weten of doen:

  1. Weten waar je voor staat
  2. Dat continue uitdragen
  3. Volhouden

 

Stap 1: Weten waar je voor staat

Het begint allemaal met de basis. Met weten waar jij voor staat.

  • Wat zijn je kernwaarden?
  • Welke boodschap heb jij te brengen?
  • Wat is het verhaal van jouw organisatie?
  • Heb jij een unieke methode waar je mee werkt?
  • Waarmee help jij jouw klanten?
  • Welke problemen los jij voor hen op?
  • Hoe maak jij hun leven fijner, beter, mooier of leuker?
  • Welke verlangens vervul jij voor hen?
  • En waarom ben jij daarin anders dan al die andere accountants, advocaten, adviseurs of architecten?

Het gaat je wat tijd kosten, deze stap. Maar als je dit goed doet. Als je deze vragen weet te beantwoorden. Dan heb je een goede basis gelegd.

 

Stap 2: Uitdragen waar je voor staat

Heb je het helemaal scherp? Je verhaal, je boodschap? Weet je wat je wilt overbrengen op je klanten? Weet je waar je klanten op aanhaken? Waar ze warm voor lopen? Dan is nu de tijd om naar buiten te treden. Toets al je bestaande communicatiemiddelen hieraan. Vertellen de teksten op je website en in je brochures en folders het juiste verhaal? Versterken de foto’s die je gebruikt je boodschap? Klopt de boodschap die je overbrengt als je in gesprek bent met je potentiële klant?  

Heb je deze basis op orde, dan kun je gaan werken aan het verspreiden van je boodschap door middel van blogs, video’s en posts op social media. Maar ook tijdens netwerkbijeenkomsten, presentaties op een event of in een verkoopgesprek.

 

Stap 3: Volhouden

En dan nu het moeilijkste en meest belangrijke deel. Volhouden. Je bent een weg ingeslagen, hebt een doel voor ogen: niet langer meer die grijze muis zijn. Maar dat heeft tijd nodig. Alleen als je consequent je boodschap blijft herhalen, je verhaal blijft uitdragen gaan je (potentiële) klanten je anders zien. Dus laat je niet ontmoedigen als je na een paar maanden nog geen schokkende resultaten merkt. Je klanten krijgen je boodschap slechts versnipperd mee. Ze zien niet alles van wat jij plaats, horen niet alles wat jij zegt. Dus herhalen en volhouden is essentieel.

 

Hoe trek jij klanten aan met jouw eigen geluid?

Ik ben benieuwd? Wat is jouw eigen geluid? Waarin ben je anders? Waar onderscheid jij je mee? Twijfel je nog? En wil je dat een buitenstaander met je mee kijkt? Je mag me altijd mailen op danielle@endaan.nl. 

Hoi. Ik ben Daniëlle.

Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.

WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs. 

5 veel gemaakte fouten bij het bepalen van je kernwaarden

Je kernwaarden. Als ze écht kloppen vormen ze een waardevol kompas bij de verschillende keuzes die je met jouw bedrijf moet maken. Of het nu gaat om een uitbreiding van je dienstverlening, het schrijven van een nieuw blog, het maken van een advertentie of het aannemen...

Lees meer

Potentiële klanten haken af op jouw boodschap. Geluksvogel!

Ja, je leest het goed. Jouw potentiële klanten haken af op jouw boodschap en dan heb je geluk? Klinkt niet zo logisch. Toch is het zo. Tenminste, als je een échte boodschap hebt. Als jouw boodschap heel duidelijk en onderscheidend is. Als ze afhaken op het duidelijke...

Lees meer